The Justice Week  

Vanwege corona kon de geplande Justice Conference helaas niet fysiek plaatsvinden. Als alternatief organiseerden we van 25 tot en met 31 oktober The Justice Week, een online event met iedere dag een liveuitzending. Er waren verschillende bijdragen van sprekers uit zowel binnen- als buitenland, zoals Anne Zaki (Egypte), CB Samuel (India), en uit Nederland Gert-Jan Segers, Rikko Voorberg en Tineke Ceelen. Deelnemers konden dagelijks kiezen uit verdiepende seminars over de thema’s migratie, klimaat en inclusiviteit.  

Corona heeft de kwetsbaarheid van het leven en de impact van onze levensstijl in het daglicht gebracht. Maar er is nog een hele wereld die we niet dagelijks zien. Er zijn verhalen van onrecht die aan de meesten van ons voorbijgaan. Van mensen die zich buitengesloten voelen in onze samenleving en van ons eigen aandeel in ongelijke machtsverhoudingen. The Justice Week is bedoeld om hier bewustwording voor te creëren en elkaar aan te moedigen verbetering hierin aan te brengen. The Justice Week was een initiatief van Tearfund en werd mede mogelijk gemaakt door International Justice Mission, Evangelische Omroep, Compassion Nederland, Tot Heil des Volks, Light for the World Nederland, A Rocha, Micha Nederland, Leprazending, World Vision, Stichting Gave, GroeneKerken, ChristenUnie, 24-7 Prayer Nederland, New Wine, Civic Engagement Alliance, ZOA en Present Nederland.  

808 personen namen deel aan The Justice Week. 

Welkom Thuis  

Om onze achterban te bedanken voor hun betrokkenheid op ons werk, gaven ambassadeurs Trinity, Pearl en TimZingt op 23 december het uniek online-kerstconcert Welkom Thuis. Ca. 12.000 personen bekeken het concert, en daarvan bleek voor 3.000 van hen dat het de eerste kennismaking met Tearfund. Aan een oproep voor een bijdrage aan het project in Zuid-Soedan werd massaal gehoor gegeven. We mochten ruim € 16.000,- aan giften ontvangen!  

Veertigdagenkalender  

Ook in 2020 gaven we weer de Veertigdagenkalender uit, dit keer met het thema Bergopwaarts. In de Bijbel vinden de prachtigste ontmoetingen tussen God en mensen plaats op een berg. In de kalender stond dan ook elke week een ontmoeting op een berg tussen een Bijbels personage en God centraal. God laat op de berg zien wie Hij is (IK BEN) en deze ontmoetingen zijn levensveranderend voor de betrokkenen. In de veertigdagentijd gaan we via de kalender de uitdaging aan om God écht te ontmoeten. De weekverhalen zijn als een routekaart om kennis te maken met God, Zijn liefde en Zijn gerechtigheid.  

De prikkelende Bijbelse overdenkingen en praktische tips werden dit jaar verzorgd door Gert Hutten, Minella van Bergeijk, Mattias Rouw, Rinke Verkerk, Otto de Bruijne, Arie van der Veer en Mirjam van der Vegt. Het doel van de kalender is om bewustwording te creëren rond hoe je een eerlijke en bewuste levensstijl in de praktijk brengt.   

Er werden 13.736 kalenders verkocht en in totaal werden 32.417 lezers bereikt. 

The Climb  

Met The Climb, de sportiefste challenge in lockdown, beklommen 146 mensen hun trap thuis om zo geld in te zamelen voor het Corona Noodhulpfonds. Het aantal traptreden was vertaald naar de hoogte van De Vaalserberg, de Alpe d'Huez of de Mont Blanc. Deze werden bedwongen en 2.306 supporters gaven gul: de opbrengst was maar liefst € 53.067. Het bedrag is gebruikt om voedselpakketten, water en zeep uit te delen, om voorlichting te geven en medische hulp te verlenen aan mensen die lijden onder de coronacrisis.  

Tijdens de actieperiode deelden we wekelijks verhalen rondom de impact van corona in de landen waar Tearfund actief is.  

Broertjes Sepp en Pepijn en hun stiefvader vertelden bij het NOS Jeugdjournaal waarom zij 270 keer de trap op liepen.  

#Nietalleen  

Ook in Nederland hebben mensen in coronatijd hulp nodig. In het voorjaar van 2020 is de beweging #Nietalleen opgericht, en daar doen we als Tearfund aan mee. De actie is gecoördineerd door de Protestantse Kerk Nederland en de Evangelische Omroep. Het doel van #Nietalleen is om de talloze lokale hulpinitiatieven te verbinden aan hulpvragers. Zo helpen we elkaar in deze bijzondere tijd, want je bent #Nietalleen.  

Happiebox van Happietaria

Happietaria is een pop-up restaurant, volledig opgezet en gerund door studenten. Hiermee wordt geld opgehaald voor wereldwijde projecten van Tearfund. Happietaria Groningen bestaat inmiddels al 26 jaar en ondanks dat de deuren dit jaar gesloten moesten blijven, bedachten studenten een creatief alternatief waardoor mensen alsnog konden eten voor het goede doel: de Happiebox.   

‘Als team hoopten we dat de restaurants in november weer open mochten, maar dat liep helaas anders’, vertelt Mirjam (22). ‘We wisten dat we rekening moesten houden met dit scenario en daarom bedachten we een optie B. Bestelservices zijn razend populair geworden en hier wilden we op inspelen. Zo ontstond de Happiebox. Via de media en kerken hebben we geprobeerd zoveel mogelijk mensen te bereiken met het nieuwe concept en de eerste reacties op de maaltijdbox waren veelbelovend. Het werd enorm gewaardeerd dat we in deze tijd toch iets gingen doen waardoor mensen gewoon thuis aan de keukentafel konden eten voor het goede doel. ‘De Happiebox was van 19 november tot 17 december te bestellen en we hebben elke dag tussen de 25 en 30 bestellingen gehad. Daarmee hebben we uiteindelijk het bedrag van € 45.073,37 op weten te halen.’ De opbrengst van de boxen en maaltijden is naar onze projecten in Ethiopië en Zuid-Soedan gegaan.   

Utrecht en Nijmegen   

In Utrecht en Nijmegen werden het afgelopen jaar ook Happietaria’s gestart. In Utrecht werd € 29.835,50 opgehaald voor rampenpreventie in India, Nepal en Bangladesh. De Nijmeegse studenten hebben zich ingezet voor de wederopbouw van landbouwondernemingen in Syrië. Helaas moesten ze de deuren vroegtijdig sluiten vanwege de Coronacrisis, maar niets hield hun tegen om geld in te zamelen voor hun project. Daarom hebben ze in de laatste week van mei een bezorgservice opgezet, waardoor de opbrengst kwam op € 8.535,60.