Een Brit stond liftend langs de kant van de weg in Frankrijk. Een autobestuurder had zijn duim gezien, stopte en bood aan om hem helemaal van Bordeaux naar Parijs te brengen. De Brit was de Fransman zeer dankbaar en nam plaats in de auto. In zijn beste Frans, dat hij nog kende van de lessen die hij als tiener heeft gehad, begon hij een gesprek over zijn geliefde onderwerp: de Franse kaas. Opvallend goed wist de Brit zich in de vreemde taal te redden, totdat het gesprek opeens uitkwam op homeopathie en de geologie van Schotland. Terwijl de Brit het probeerde, zuchtte de man achter het stuur diep en zei: ‘Alle mensen uit Engeland spreken beroerd Frans, maar jij, mon ami, jij bent de ergste.’

Het Britse onderwijssysteem had weliswaar een voorbereiding gegeven op een gesprek over zuivelproducten, maar het schoot jammerlijk tekort op het gebied van alternatieve geneeskunde en tektonische platen...

Ongemakkelijk

Gebed kan soms veel lijken op een ongemakkelijke uitwisseling van woorden. Het gevoel dat je een vreemde taal spreekt, zeker als het gaat over grote onderwerpen als onrecht en armoede. Herkenbaar? Je bent niet de enige! 

Een onderzoek dat Tearfund Engeland in eigen land hield, geeft aan dat 65% van alle christenen het bidden voor mensen die leven in armoede 'overweldigend' vindt. Ruim 70% bidt voor zijn of haar familie en 24% procent bidt voor wereldwijde problemen als armoede, onrecht en de klimaatcrisis. Een fors verschil, dat ergens best wel begrijpelijk is, want: wie worstelt er nou niet met zijn gebed wanneer een conflict of natuurramp plaatsvindt? Waar en hoe moet je beginnen? Toch roept Paulus daartoe op in 1 Timotheüs 2, waar staat: ‘Allereerst vraag ik dat er voor alle mensen gebeden wordt, dat er smeekbeden, voorbeden en dankgebeden voor hen worden uitgesproken.’

Motor van ons werk

Bij Tearfund zeggen we: gebed is de motor van ons werk. We geloven dat het daadwerkelijk iets kan veranderen. Ook aan de situatie van mensen die in armoede leven of in nood verkeren. Maar: bidden om gerechtigheid kan een moeizaam en pijnlijk gesprek zijn. 

Het helpt dan om te beseffen dat we in gesprek zijn met een God die al aanwezig is te midden van al dat lijden waarvoor we bidden. Eén van de belangrijkste manieren om toch te bidden voor deze mensen, is om meer tijd te besteden aan het luisteren naar God en minder zelf te spreken. Want wanneer we niet luisteren, worden onze gebeden eenrichtingsverkeer: ik praat tegen God in plaats van met Hem, terwijl bidden betekent dat je juist in gesprek bent met Hem. Maar Gods stem verstaan: hoe doe je dat als het gaat om armoede en onrecht?

1. Lees de Bijbel

God spreekt in de eerste plaats door de Bijbel, dus we moeten onze zoektocht naar Zijn stem daar beginnen. We geloven dat Gods Woord de leidraad in ons leven is, en dat Hij zich op die manier aan ons openbaart. Als we bidden om zaken als armoede en onrecht is het belangrijk om te luisteren wat de Bijbel daarover zegt, en ontvankelijk voor die boodschap te zijn. 

2. Durf stil te zijn

Als je voor gerechtigheid bidt, probeer dan te beginnen door in stilte situaties van onrecht bij God te brengen. Leer te luisteren naar het 'zachte gefluister' van God in die stilte, zoals in 1 Koningen 19:12. 

3. Kijk om je heen

Naast het lezen van de Bijbel en het zoeken van de stilte is het ook belangrijk dat je je ogen en oren open houdt voor alles wat God zegt door de wereld die Hij heeft gemaakt. Jezus spoort ons in Mattheüs aan om 'de tekenen van de tijd' te lezen. 

Als Tearfund doen we ons best om verhalen met jou te delen van over de hele wereld. We geloven namelijk dat God dwars door de verhalen van mensen die te maken hebben met armoede en onrecht heen werkt. Door aandachtig en biddend naar hun leven te luisteren, spreekt God zelf.

Bid specifiek

Het kan helpen om in plaats van een heel land of een grote ramp specifieker te bidden voor mensen, dorpen of kerken. We hebben daar een speciale gebedspagina voor waar we iedere maand nieuwe gebedspunten delen, zodat we samen kunnen bidden.

Ga naar onze gebedspagina 

Deze tekst is gebaseerd op een artikel van Tearfund Engeland.

Afbeelding
Kerk & Community

Kerk & Community

Kerken vormen het hart van ons werk. In binnen- en buitenland werken we met de kerk om verschil te maken, omdat we geloven in de kracht van de kerk.
Gerelateerde content
Vrouw bij ingestort gebouw Syrië
Verhaal
Lees meer
16 februari 2023

Machteloos? Zo bid je voor de slachtoffers in Turkije en Syrië

Voel jij je ook zo machteloos als je kijkt naar de gevolgen van de aardbevingen in Turkije en Syrië? Weet dat jouw gebed er [...]
Lees meer
shutterstock_2112244505.jpg
Verhaal
Lees meer
7 juli 2022

Hoe jij kunt bidden voor jouw medemensen in Oost-Afrika

Bidden kan soms enorm lastig zijn. Je zoekt naar de juiste woorden op momenten dat je de situatie eigenlijk niet kunt [...]
Lees meer
Collega Esther Goudsblom op de fiets
Verhaal
Lees meer
19 mei 2022

Esther fietst elke dag een uur naar kantoor: ‘Het is mijn tijd om te bidden en te zingen’

Of de mussen nou van het dak vallen of het juist stervenskoud is: Esther Goudsblom (60) fietst naar haar werk. We spreken [...]
Lees meer
Biddende vrouw Ethiopië Tearfund
Lees meer
4 januari 2021

Bid mee

Gebed is de motor van ons werk. We geloven dat het daadwerkelijk iets kan veranderen. Ook aan de situatie van mensen die in [...]
Lees meer