
Op 29 oktober vinden de Tweede Kamerverkiezingen plaats. In aanloop daarnaartoe lanceert Tearfund de campagne ‘Voor wie stem jij?’. We spreken hierover met collega Manuel Voordewind.
‘Met de campagne vestigen we graag de aandacht op mensen in het mondiale Zuiden, waar nog altijd veel armoede heerst. Zij blijven vaak buiten beeld tijdens onze verkiezingen. Terwijl in Nederland vooral wordt gesproken over lokale kwesties zoals zorg, wonen en belastingen, vergeten we soms dat beslissingen hier ook grote gevolgen hebben voor mensen ver weg. Via deze campagne willen we hun verhalen laten zien en benadrukken dat jouw stem niet alleen impact heeft binnen Nederland, maar ook wereldwijd. Stemmen lijkt misschien een klein gebaar, maar het kan wereldwijd enorme gevolgen hebben. We willen kiezers er bewust van maken dat hun stem óók telt voor mensen die in moeilijke omstandigheden leven, en zo verbinden we lokale keuzes met wereldwijde verantwoordelijkheid.’
‘Ja, absoluut! Iedere stem draagt bij aan de samenstelling van de Tweede Kamer, die op haar beurt wetten maakt en beleid bepaalt. Ook als je denkt dat jouw stem maar één van velen is, vormt die samen met alle andere stemmen een krachtig signaal dat richting geeft aan het bestuur van Nederland. Door niet te stemmen, geef je anderen de kans om te bepalen hoe ons land wordt bestuurd, mogelijk door mensen met ideeën waar jij het niet mee eens bent. Stemmen is dus een actieve keuze en een manier om invloed uit te oefenen. Deze keuzes hebben bovendien ook impact buiten Nederland, want beleid raakt uiteindelijk iedereen, ook mensen in andere landen. Daarom is jouw stem belangrijk, juist ook voor de wereld buiten onze grenzen.’
‘Je stem heeft meer invloed op het leven van mensen in het mondiale Zuiden dan je misschien verwacht. Nederlandse politici bepalen met hun beleid bijvoorbeeld hoeveel geld er beschikbaar is voor ontwikkelingssamenwerking, hoe het land omgaat met klimaatverandering, en of er wordt ingezet op eerlijke handel. Stel je een ondernemer in Congo voor die vlucht vanwege geweld en afhankelijk is van internationale hulp en eerlijke handelsvoorwaarden. De politieke keuzes die hier worden gemaakt, kunnen direct bepalen of hij hulp krijgt en hoe hij zijn producten kan verkopen tegen een eerlijke prijs. Dat is heel concreet. Bewust stemmen draagt bij aan wereldwijde rechtvaardigheid.’
‘Tearfund geeft geen specifiek stemadvies, zoals het aanbevelen van bepaalde partijen of kandidaten. In plaats daarvan benadrukken we dat stemmen een verantwoordelijkheid is die verder gaat dan onze eigen landsgrenzen. We moedigen iedereen aan om bewust te stemmen, met oog voor rechtvaardigheid en betrokkenheid bij het mondiale Zuiden. Het is belangrijk dat kiezers nadenken over de impact van hun stem. De uiteindelijke keuze laten we volledig aan jou. Onze campagne is daarom neutraal, maar wil wel inspireren om de stem met medemenselijkheid te gebruiken.’
‘De campagne richt zich op het bewust maken van kiezers, zodat zij met oog voor de ander stemmen. Een onderdeel hiervan is bijvoorbeeld een speciaal ontworpen t-shirt met de tekst: ‘Wat je ook doet, stem medemenselijk’ en een foto van iemand uit het mondiale Zuiden. Dit shirt kun je bestellen door online een korte test in te vullen. Op woensdag 29 oktober, de dag van de verkiezingen, nodigen we mensen uit om het shirt te dragen in het stemhokje. Zo neem je iemand uit het mondiale Zuiden letterlijk mee het stemhokje in . Ook kunnen deelnemers een ‘stemfie’ maken en deze delen op social media, met een tag naar Tearfund. En tot slot werken we aan een grote verrassingsactie, maar hierover later meer. Zo creëren we samen een krachtig en positief signaal van medemenselijkheid en betrokkenheid, dat verder reikt dan de stembus zelf.’